Corporate Design, Corporate identity, english keywords

Zadbaj o spójność wizerunku

Szansę na dobre pierwsze wrażenie ma się tylko raz. Jeżeli chcesz skutecznie wykreować wizerunek marki twojej szkoły, to pamiętaj o zadbaniu o spójną identyfikację wizualną.

Zacznijmy od odpowiedzi na pytanie, co to właściwie jest identyfikacja wizualna? Jak pisze w swoim podręczniku „Grafika w biznesie” Anna Bancewicz-Miazga, jest to „ogół symboli i zachowań stosowanych w firmie w celu uzyskania czytelnej i spójnej identyfikacji rynkowej i wyróżnienia jej spośród konkurencyjnych marek”.

Oto kilka porad, na co zwrócić uwagę opracowując swoją strategię w tym zakresie.

Pozycjonowanie marki

Planując identyfikację wizualną szkoły w pierwszej kolejności odpowiedz sobie na pytanie, w jaki sposób zamierzasz pozycjonować jej markę na rynku. Czy ofertę szkoły kierujesz do rodziców chcących zapisać swoje pociechy na lekcje angielskiego, czy też może pragniesz stworzyć markę premium i specjalizować się w kursach dla kadry kierowniczej dużych firm? Od odpowiedzi na to pytanie powinien zależeć sposób, w jaki wykreujesz wizerunek szkoły, by był on spójny z charakterystyką wybranej przez ciebie grupy docelowej.

Bądź jak Apple

Logo jest punktem wyjścia do planowania dalszych elementów wizualnych. Symbol nadgryzionego jabłka od razu kojarzy się z dobrym designem i wygodą używania elektroniki. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby pewnego dnia twoje logo było utożsamiane ze skuteczną nauką języków obcych… Pod warunkiem, że jest ono samo w sobie interesujące. Przy jego projektowaniu warto więc skorzystać z pomocy profesjonalisty.

Pamiętaj o typografii

Nawet tak pozornie błaha rzecz, jak rodzaj stosowanej czcionki, wiele mówi o firmie i kształtuje jej wizerunek. Dlatego zapomnij o fontach Times New Roman i Arial – one są po prostu nudne i bez wyrazu. Wybierz ciekawy i czytelny krój, który będzie spójny z logo i pozostałymi elementami identyfikacji.

Zamiast korzystać z gotowych krojów czcionek, które otrzymujesz razem z edytorem tekstu, możesz kupić bardziej oryginalne fonty, a nawet pozyskać je za darmo (różne serwisy internetowe oferują darmowe wzory, np. http://www.google.com/fonts).

Bardzo istotnym elementem identyfikacji wizualnej jest również ujednolicenie czcionki i konsekwentne stosowanie jej na wizytówce, stronie www, w umowach i wszelkich dokumentach firmowych.

Spójność wizerunku

Pamiętaj, by stosować wypracowaną przez siebie identyfikację wizualną szkoły do:

  • strony internetowej,
  • wizytówki,
  • papieru firmowego,
  • umów i innych dokumentów,
  • wystroju szkoły,
  • działań PR-owych i reklamowych – szyld szkoły, ulotki reklamowe czy bannery zamieszczane w sieci – każdy z tych elementów powinien od razu przywodzić na myśl twoją szkołę,
  • gadżetów – wybór rodzaju zamawianych przez ciebie gadżetów powinien nawiązywać do wizerunku i oferty, np. szkoła specjalizująca się w językach skandynawskich może zamówić kubki termiczne ze swoim logo,
  • stopek w mailach,
  • strojów pracowników – możesz np. stworzyć T-shirty, koszulki polo i polary z logo szkoły, które będą nosić zatrudnione w niej osoby.

Pracownicy też tworzą wizerunek

Zachowania pracowników i sposób ich komunikacji z klientem powinny odpowiadać wizerunkowi szkoły. Kontakty bezpośrednie i telefoniczne, a także sposób formułowania e-maili – każdy z tych elementów możemy dopracować. Z pewnością warto odpowiednio przeszkolić osoby związane ze szkołą, a przynajmniej dać im wyraźne wytyczne w tym zakresie. Warto też zadbać o stworzenie dress code, który będzie obowiązywał zarówno pracowników recepcji, jak i lektorów.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę tworząc identyfikację wizualną szkoły językowej? Czekamy na wasze komentarze.